یکی از مهمترین عوامل در بازاریابی و فروش محصول، تبلیغات است. و اخیرا بسته بندی نیز یکی از عوامل مثمر ثمر بازاریابی و فروش شده است. افرادی اظهار نظر می کنند نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش از نقش تبلیغات پر رنگ تر است، زیرا در جلب توجه مشتری تاثیر بسزایی دارد. برخی نیز می گویند هدف بازاریابی بسیار بالاتر است و فقط تبلیغات را مهم می دانند.
ولی استدلال ما این است که بسته بندی نیز خود به نوعی تبلیغ است و نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش و حتی تبلیغات بسیار مهم است و به نوعی بسته بندی و تبلیغات مکمل یکدیگر هستند.
در ادامه عوامل و نقش های بسته بندی را در یک محصول، سازمان و یک برند مورد بررسی قرار می دهیم.
یکی از نقش هایی که بسته بندی در فروش محصولات ایفا می کند، اطلاعاتی است که روی بسته بندی ارائه می شود. بطور مثال این اطلاعات می تواند نحوه استفاده از یک محصول الکترونیکی جدید، دستور پخت محصولات غذایی و حتی دستورالعمل ها و اقدامات لازم در طول استفاده از یک محصول خاص را ارائه دهد.
بنابراین، هنگامی که محصولات در مقادیر زیادی فروخته می شوند، شما نمی توانید یک فروشنده برای هر مشتری داشته باشید، اینجاست که نقش بسته بندی در انتقال اطلاعات به مشتری برجسته می شود.
تصویر زیر بسته بندی فیوز ماشین بصورت وکیوم فرمینگ می باشد که اطلاعاتی از میزان آمپر فیوز ها را ارائه می کند.
در برخی محصولات شناسایی نام تجاری یا کارخانه تولید کننده به بسته بندی محصول بستگی دارد.
به عنوان مثال شامپو قور قوری، مایع ظرف شویی ریکا و خمیر دندان داروگر محصولاتی از شرکت شناخته شده داروگر می باشد که بسیار خاطره انگیز و بیاد ماندنی هستند.
چنین محصولاتی با بسته بندی و رنگبندی خاص نماد شرکت تولید کننده می باشند و برای هر مصرف کننده ای شناخته شده و معتبر می باشند.
نقش کلیدی بسته بندی، ایجاد تمایز بین محصولات مشابه و محصولات شرکت رقیب است.
اگر به محصولات لبنی میهن و رامک نگاهی بیاندازید، به شما می گویند که بسته بندی می تواند بین محصولات متفاوت باشد.
به این ترتیب نام تجاری و رنگ بسته بندی شما در ذهن خریدار می نشیند و این به معنی متفاوت بودن محصول شماست.
بسته بندی نیز خود به نوعی تبلیغ است و نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش و حتی تبلیغات بسیار مهم است و به نوعی بسته بندی و تبلیغات مکمل یکدیگر هستند.
ممکن است برای خرید به فروشگاهی بروید و با بسته بندی تبلیغاتی مواجه شوید که به همراه محصول، اشانتیونی نیز ارائه دهد، چنین محصولی که همراه با اشانتیون ارائه شود نظر خریدار برای خرید جلب می کند.
بطور مثال با خرید یه بسته بیسکوییت دو فنجان نیز به همراه آن هدیه بگیرید.
یا برای مثال یک نوشابه ۱٫۵ لیتری که روی آن نوشته باشد ” ۰٫۵ لیتر مجانی “، بهتر نظر خریدار را به خود جلب می کند.
شناخت برند به این معنی است که خریدار، به محض برخورد با نشانههای برند تولید کننده مانند آرم ، شعار، بسته بندی، رنگ و حتی آهنگ تبلیغاتی، متوجه شود که قبلاً با این برند مواجه شده و آن را میشناسد. در چنین مواقعی مشتری به برندی که برایش آشناتر باشد بهتر اعتماد کرده و محصولات آن برند شانس بیشتری در فروش دارند.
برای شناخته شدن نام تجاری باید به محصول، بسته بندی، طراحی بسته بندی، آرم و شعار بسیار اهمیت داد، تا رفته رفته در بین مردم جا بیافتد و قابل اعتماد شود.
در تصویر زیر چند برند شناخته شده و موفق را مشاهده کنید.
خلاقیت در بسته بندی در فروش محصول و جلب توجه مشتری بسیار تاثیر گذار می باشد. بطور مثال به بسته بندی لامپ های کم مصرف و ماکارانی در تصویر زیر دقت کنید.
چنین نوآوری در بسته بندی بی شک منجر به افزایش فروش می شود، زیرا مشتریان یک بسته بندی مناسب و شیک را به بسته بندی نامناسب ترجیح می دهند.
در پایان، نقش اصلی بسته بندی تاثیر مستقیم آن در تصمیم گیریِ مشتری است. به نوعی بسته بندی آخرین فروشنده محصول است! و در تصمیم گیری مشتری تاثیر مستقیم دارد، به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است.
پیش می آید که شما برای تبلیغات، شناخته شدن برند، بازاریابی و فروش سرمایه گذاری های زیادی کنید و مشتری ها را به فروشگاه یا پشت ویترین فروشگاه بکشانید، در بیشتر مواقع تصمیم گرفته شده توسط مشتری برای خرید، تحت تاثیر بسته بندی محصول قرار می گیرد. برای مثال یک فلسفه قدیمی هست که می گوید بیشتر مردم با دیدن جلد زیبای یک کتاب راغب به خرید آن کتاب می شوند.
بنابراین، نحوه بسته بندی و پوشش محصول تاثیر مستقیمی در فروش آن دارد.
صنایع بسته بندی استار پک یکی از شرکت های پیشرو و با تجربه در زمینه بسته بندی وکیوم فرمینگ و تولید جعبه های طلقی می باشد.
برای کسب اطلاعات و مشاوره در رابطه با طراحی و بازطراحی بسته بندی محصول خود لطفا با ما تماس بگیرید.